Moduláció miatti támogatáscsökkentés 2012-ben - 1

Tartalomjegyzék

 

Ez az elvonás azonban az esetek döntő többségében nem jár valódi támogatáscsökkentéssel. Ennek az az oka, hogy a csökkentés egyrészt olyan támogatási jogcímek terhére kerül elszámolásra (amennyiben a gazdálkodó rendelkezik történelmi bázissal az adott jogcím vonatkozásában), amire tényleges kifizetés nem történik, de a csökkentés alapjául felhasználható (pl. GOFR top-up, rizstermelés termeléstől elválasztott támogatása, anyatehéntartás termeléstől elválasztott támogatása), másrészt pedig az elvi  - vagyis a Bizottság által maximálisan engedélyezett- és a ténylegesen kifizetett top-up különbségére is elszámolható a csökkentés (pl. tej top up).

 

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a gazdálkodók túlnyomó többsége kizárólag a 300.000 eurót meghaladó EU-s közvetlen támogatásainak a 4 %-át fogja elveszíteni. (Ez az EU-s előírás már évek óta ismert, a MOSZ is számos alkalommal hívta fel rá a figyelmet.)

  

A MOSZ számításai szerint a - 10 illetve 14 %-os elvonás alapján kalkulált - csökkentés nagy valószínűséggel csak ott okoz tényleges támogatásvesztést, ahol a termelő nem rendelkezik olyan meghirdetett, de támogatás kifizetéssel nem érintett történelmi bázisjogosultságokkal (pl. GOFR top up), amelyek terhére  elszámolható a csökkentés, nagy összegű elkülönítette támogatást kap,  illetve olyan top up támogatást kap ahol az elvi maximum és a tényleges kifizetés között nincs jelentős különbség.

 

Támogatásvesztés következhet be például abban az esetben, ha a termelő:

 

-         nem, vagy alig rendelkezik GOFR top-up bázissal, de nagy összegű EU-s közvetlen és nemzeti top up támogatásban részesül,

-         nagy összegű elkülönített cukor, zöldség gyümölcs támogatást kap, vagy dohány, zöldség-gyümölcs szerkezetátalakítási támogatást vesz igénybe és e mellett top-up támogatást is kap,

-         gyepterületéhez képest elenyésző nagyságú szántóval - és GOFR top-up bázissal - rendelkezik, de jelentős összegű top-up támogatást (pl. juh, hízott bika támogatás) vesz igénybe.

 

Ahhoz, hogy a gazdálkodó legalább a csökkentés nagyságrendjét saját maga meg tudja állapítani, ismerni kell a pontos támogatási összegeket, valamint a kiegészítő nemzeti támogatások Bizottság által meghatározott elvi maximumát is, euróban és forintban.

A MOSZ kezdeményezte, hogy ezen adatokat euróban már most tegyék közzé.

Ezek elérhetősége után további tájékoztatást nyújtunk a támogatás csökkentés kiszámításával kapcsolatban.

 

A konkrét támogatáscsökkentést mind az EU-s közvetlen, mind a nemzeti kiegészítő támogatásokat érintően az MVH fogja megállapítani az egységes kérelemben benyújtott adatok alapján.

 

Megjegyzés: 2013-ban (mivel top up már nem adható), az uniós közvetlen támogatások 5000 euró felett 10%-kal, 300.000 euró felett (a 300.000 euró feletti rész vonatkozásában) 14%-kal csökkennek, miközben a SAPS támogatási alap mintegy 10 százalékponttal nő.

 

Budapest, 2012. április 17.

 

Oláh Endre