Hibaüzenet: veszélyben a termelők támogatásai
Gazdák tömegei vívnak elkeseredett és sokszor reménytelen harcot azért, hogy valahogy teljesíteni tudják az adatszolgáltatási kötelezettségüket az állam felé. A hiba nem a termelői szándékban van, hanem abban a szoftverben, amin keresztül teljesíteniük kell ezt az előírást.
A gazdálkodók már hosszú évek óta vezetik az úgynevezett gazdálkodási naplót, amiben rögzítik a termelésükkel kapcsolatos tevékenységeiket. Ezt minden évben – gond nélkül - elektronikus formában beküldték az ellenőrző szerveknek, ami azért is volt fontos, mert egyes támogatásokhoz csak így juthattak hozzá.
Tavaly január 1-től az Agrárminisztérium új előírásokat fogalmazott meg és a naplót idén egy új elektronikus felületen kell beküldeni. Ezzel önmagában semmi gond nem lenne, ha ez a felület legalább elfogadhatóan működne.
De nem így működik.
A szoftver megbízhatatlan, időnként elérhetetlen, feltöltött adatok vesznek el belőle, a termelők által használt programokból az adatok áttöltése sok esetben hibásan történik meg, a program az adatfeltöltésről visszaigazolást nem ad. Ráadásul a termelőknek ugyanazt az adatot két egymással párhuzamosan - állam által - működtetett rendszerbe is fel kell tölteniük. A digitalizáció korában és a folyton emlegetett adminisztráció csökkentés fényében ez semmilyen megvilágításban sem tekinthető gazdabarát intézkedésnek.
Az már csak hab a tortán, hogy a tavalyi évet érintően nem is egy, hanem rögtön 3 gazdálkodási naplót kell vezetniük a termelőknek.
Hogy baj van, azt az Agrárminisztérium is tudja. 2024. január közepén 2 héttel kitolta a január 31-i beadási határidőt, valamint bejelentette, hogy január 17-én aktiválnak egy, a „biztonságos” benyújtást segítő informatikai rendszerfrissítési „csomagot”. Tény, hogy január 18-án 22 órára sikerült is telepíteni a rendszerfrissítést – amiről az ezt követő napokban úgy nyilatkoztak, hogy megoldották a problémákat és a szoftver megfelelően működik. Pedig sajnos ez nem így van.
Már egy éve működnie kellene a szoftvernek és 2024. január 1-től naprakészen, folyamatosan kellene feltöltenie a gazdáknak a munkaműveleteket. Az elektronikus, naprakész vezetési kötelezettség alól „a program súlyos hibái miatt” már többedszer - először 2023. június 9-ig, majd 2023. december 31-ig, legújabban pedig 2024. december 31-ig – mentesítették a gazdákat azzal a kitétellel, hogy vezethetőek a GN papír alapon és évente „csak” egyszer kell (eredetileg január 31-ig) az adatokat a NÉBIH szoftverébe feltölteni.
Sem a naprakész vezetés, sem pedig az egyszeri feltöltés nem működik megfelelően. Napokon keresztül küzdenek a gazdálkodók, az ügyintézők, a tanácsadók a sikeres belépésért, de ha ez még sikerül is, még akkor sem garantálható a hibátlan feltöltés. Tekintettel arra, hogy a támogatások kifizetésének a feltétele az elektronikusan benyújtott naplón keresztüli ellenőrzés, ez hatalmas támogatásvesztéssel is fenyegeti a gazdákat.
A termelők súlyos piaci zavarokkal, komoly veszteségekkel kénytelenek szembesülni, ami akár tömeges csődökhöz is vezethet. Az új agrártámogatási rendszerre történő átállás önmagában is jelentős többletköltséget, és adminisztrációs tehernövekedést okozott. Nem lehet kitenni őket a támogatásvesztés, a bírságok további kockázatának, pláne akkor nem, ha azt több mint egy éve egy rosszul működő szoftver okozza.
A MOSZ 2023 során többször kezdeményezte, hogy az új elektronikus benyújtási kötelezettség csak akkor lépjen életbe, ha a program megbízhatóan működik és képes ellátni azt a funkcióját – adminisztráció egyszerűsítése, kettős adatszolgáltatás megszüntetése stb. - amiért érdemes és megéri változtatni a megszokott gyakorlaton.
Egy régi mondás szerint „a felelősség a tiltakozókat terheli”. A rendszer az államigazgatás nyilatkozata szerint jól működik. Márpedig ha így van, akkor a gazdákkal, gazdálkodókkal van baj, hogy ezt ők nem látják, nem tudják. (Ez olyan, mint az autópályán szembe közlekedő autó esete…..)
Túlzottak a követelmények és a jelenlegi feltételek között nem teljesíthetők. Nem célszerű feszíteni a húrt és borzolni a termelők idegeit. Be kell látni az „igazgatásnak”, hogy a rendszer rosszul működik. Újra kell tervezni és fejleszteni, amihez szükség van nyugodt körülményekre és a gazdálkodók tapasztalatainak a megismerésére. Egy újabb évre.
Budapest, 2024. január 23.
MOSZ Sajtó
Bővebb felvilágosítás kérhető:
Vári Attila Horváth Gábor dr. Máhr András
0630-655-4617 0630-999-4250 0630-952-7920
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.