Az energiaár növekedése és hatása az inputárakra
November közepén a MOSZ székházában ülésezett a Gabonaválasztmány, ahol az Energia Hivatal és a Vegyipari Szövetség (MAVESZ) tartott előadást az energiaárak emelkedéséből eredő problémákról.
A növénytermesztési ágazat hiába könyvelhet el a tavalyinál magasabb értékesítési árakat, sajnos a világgazdasági folyamatai miatt nem tud profitálni az átlagosan a tavalyinál magasabb bevételből és a kukorica gyenge eredménye még inkább lefelé húzza a mérleg nyelvét.
A gáz áremelkedésének egyik motorja az EU új szabályozása volt, mellyel kettéválasztotta a kőolajár és a gázár régóta megszokott együtt mozgását és tulajdonképpen tőzsdei árucikket csinált a földgázból. Több tényező együttesen pedig az árak elszabadulását eredményezte és tízszeresére emelkedett az ár. A piacon jelenleg korrekció figyelhető meg és előrejelzések szerint jövő nyárra valahová a 30-50 EUR/kWh sávba várják az árat.
A legtöbben már átálltak az EU direktíva szerint gázévre, ami október 1.-én indul. A tapasztalat az, hogy jóval magasabb áron lehetett csak leszerződni erre a gázévre, de aki két évre szerződött, rendszerint szintén megkereste a kereskedője, és amennyiben módja volt rá egyoldalú szerződésmódosítást kezdeményezve ott is árat akart emelni.
Az egyoldalú módosításra a kereskedőnek lehetősége van, de ebbe a fogyasztónak is bele kell egyeznie. Más kérdés, hogy ha nem egyezik bele, akkor a kereskedő – amennyiben a szerződés lehetőséget biztosít rá - felmondhatja a szerződést és ezután a fogyasztónak valakivel le kell szerződnie. Ebben az esetben sem szűnik meg a gázszolgáltatás, mert egy felmondás után 7 napon belül beléphet egy új kereskedő az előző szolgáltató helyére, vagy ha ez nem történik meg akkor 45 napig az egyetemleges szolgáltató biztosítja az ellátást. Ezalatt kell megkötni az új szerződést. Viszont a mostani árkörnyezetben ez ahhoz vezethet, hogy még rosszabb árakon lenne kénytelen megkötni a fogyasztó az új szerződést.
Érdemes egy ilyen szerződés esetén szakember segítségét igénybe venni. Amennyire lehet pontosan meg kell határozni a szükségletet, és meg kell próbálni az egyoldalú módosítás lehetőségét kivenni a szerződés passzusaiból. A viszonylag szoros felhasználási keret megadása lehet az oka annak, hogy bármikor nem lehet csatlakozni egy-egy konzorciumhoz. Ezt figyelembe kell venni és idejében jelezni a csatlakozási szándékot a konzorcium felé.
A kereskedők ármegállapítását nem ellenőrzi egyik hivatal sem. Ez egy versenypiac, így a legkedvezőbb árakat általában tendereztetés útján lehet elérni. Jelenleg a jogszabály azt sem tiltja, hogy az energiahatékonysági kötelezettségi rendszerben meghatározott adó mértékét (50.000Ft/giga joule-onként) ne hárítsák át a fogyasztóra, így ezt a kérdést is körültekintően kell megközelíteni. Az adó, vagy bírság mértéke jelenleg nagyobb, mint a megtakarítással megváltható úgynevezett „Fehér bizonyítvány” értéke. A hivatal szerint az lenne a tisztességesebb eljárás, ha a fogyasztóval megegyezve ne a bírság összegét építsék be a fogyasztói árba, hanem a fogyasztó által felhasznált energiamennyiségre eső megtakarítás értékét. Ezért, ha a fogyasztó megvalósítja az ennek megfelelő méretű megtakarítási projektet, akkor az emelt fogyasztói ár és a megtakarítás bizonyítványának értéke kinullázza egymást. Egy új földgázüzemű szárító és a régi szárítóberendezés egységnyi vízelvonással elérhető energia-megtakarításról egy auditor céggel elkészíttetett dokumentációjával megszerzett Fehér bizonyítványt értékesíteni lehet az energiakereskedő felé. Ezzel kiváltható az a díjtöbblet, amivel a kereskedő a díjait megemelte az EKR kötelezettsége miatt. De ilyen bizonyítványt többféle projekttel meg lehet valósítani, akár épületkorszerűsítésen, vagy erőgépvásárláson keresztül, ha kimutatható a megtakarítás mértéke. A lényeg, hogy a kiindulási állapothoz képest az új berendezéssel mekkora giga joule megtakarítás lesz igazolható és azt kinek és mennyiért értékesíti majd a fogyasztó.
A magas kőolaj és földgázárak miatt a műtrágyák, az üzemanyagok és az adalékok árai jócskán megemelkedtek. Már júliusban kapott a MAVESZ olyan információkat, hogy az AdBlue adalék ellátásával probléma lehet. A műtrágyagyártók egy része leállt, ami műtrágyahiányt vetít előre a jövő évre.
Viszont az orosz műtrágyagyárak jóval olcsóbban és folyamatosan kaptak alapanyagot, aminek eredményeképpen akár meg is jelenhetnek a piacon ezekkel a termékekkel és kihasználhatják a hiányt.
Az EU- s irányelvek miatt nem támogathatók a tagállami műtrágyagyárak. Pont ezt láthatjuk a sertéságazatban is, hogy az EU partvonalról nézi a folyamatokat és a piacra bízza, hogy mozogja ki ezeket a hullámokat.
A kőolajárban lehet némi korrekció, ha a palaolaj kitermelése felfut, amit 60 dollár felett éri meg felszínre hozni.
Összességében a nyersanyagok mindegyike magas árszinten érhető csak el egyelőre és a jövő év közepe táján lehet csak konszolidációra számítani.