„Gazdabarát” intézkedések 16. - Már megint a kutak!

Pár héttel ezelőtti cikkünkben azt ígértük, hogy az öntözésről lesz szó, de még mindig a kutakkal kell foglakoznunk. A köztársasági elnök úr által joggal kifogásolt törvény – mint ahogy azt többször jeleztük - nem arról szólt, amit az előterjesztők kommunikáltak, és a követelményeknek sem felelt meg. A fürdővízzel a gyerek is kiöntésre került.

 

Ugyan a határidőt két évvel tervezik kitolni, de ettől nem oldódik meg semmi. A hatóságok szerint – lásd az Alkotmánybíróság indoklása – több százezer illegális(?) kút van az országban. Belügyminisztériumi engedéllyel rendelkező, azaz e feladat ellátására jogosult szakember pedig csak pár száz. Vajon egy-egy jogosítvánnyal rendelkező szakemberre jutó több ezer kút engedélyezési tervdokumentációja, mennyi idő alatt készíthető el? Vajon mennyivel fogja növelni az érintettek ma is jelentős 120-150.000Ft-os költségeit a mesterségesen teremtett szakemberhiány? Vajon tényleg elég lesz-e az önkormányzathoz bejelenteni azt, hogy valakinek engedélyeztetendő kútja van, vagy a kútfúróval kötött szerződést is be kell mutatni? Ne felejtsük el, az érintetteket 300.000Ft-os bírsággal fenyegették.

Eljutott hozzánk egy 2018. október 10.-én kelt önkormányzati levél. Miszerint: „Tisztelt Lakosság! A 2018. január 1 napját megelőzően engedély nélkül létesített vízkivételt biztosító vizilétesítmények vízjogi fennmaradási engedélyét vízgazdálkodási bírság mellőzésével 2018. december 31. napjáig lehet kérelmezni. A benyújtandó kérelemről illetve a csatolandó dokumentumokról részletesebben a www. …. .hu honlapunkról tájékozódhatnak.” (Név, aláírás, pecsét).

Hogy is van ez? Vajon miért most jutott eszébe az önkormányzatoknak a lakosság figyelmeztetése? Több éve ismert a határidő. Vajon az önkormányzatok maguktól ébredtek csak most, vagy valaki felébresztette őket. A szóhasználat is minimum rejtélyes. Az hogy mit jelent „vízkivételt biztosító vizilétesítmények” fogalma arról legszívesebben az érintettek között kérdezősködnénk, vajon hányan tudják. Miért nem lehet azt írni, hogy kút?

További súlyos probléma, hogy mi van akkor, ha a kút nem felel meg az előírásoknak? A törvény egyszerűen intézkedik. Vagy ki kell javítani, vagy be kell temetni. Hogy mikor, miből és hogyan, arra nincs válasz. Egy-egy ilyen mulatság akár 1.000.000Ft-ba is kerülhet. Az sem tisztázott, hogy ha egy-egy kutat meg kell szüntetni és ott más „vízkivételi lehetőség” nincs akkor kinek és hogyan kell gondoskodni „egészséges és tiszta ivóvíz ellátásról” (lásd Alaptörvény).

Sokan nem is tudják, hogy az általuk használt kutat engedélyeztetni kell. Azontúl, hogy szép számmal vannak 1965 előtt létesített és ma is használt kutak, vajon az időközben lezajlott adás-vétel, örökségek, stb. okán keletkezett új tulajdonosok honnan tudják, hogy az általuk akár már 20-30 éve használt kút rendelkezik-e engedéllyel? Nem kellett volna legalább a bürokráciának annyit tennie, hogy az érintetteket közvetlenül és időben tájékoztatja? Vajon egy „Tisztelt Lakosság!” elégséges-e minderre?