A MOSZ válasza az Agrárkamara sajtóközleményére
1. A MOSZ továbbra is fenntartja az agrárkamarai választásokkal kapcsolatban tett kijelentéseit. Visszautasítja, hogy a választásokkal kapcsolatban félrevezeti az agrártársadalom szereplőit.
2. Joggal feltehető a kérdés, hogy az agrárkamara Átmeneti Elnöksége döntő többségében miért a MAGOSZ elnökségi tagjaiból lett kijelölve.
3. Az Agrárkamarai Elnökség állítása, mely szerint a 2012 augusztusában megjelent törvény VI. és X. fejezete rendelkezik a választási szabályokról, nem igaz. Az idézett 33.§ 35.§ 37.§ és 45.§ csak annyit tartalmaz, hogy a jövendő alapszabályban kell meghatározni a választási eljárási szabályokat, de ez nem vonatkozik a jelenlegi választásra. Ezért adott felhatalmazást a törvény X. fejezete az Átmeneti Elnökségnek a jelenlegi eljárás szabályozására.
A szabályok részletes megismerésére 2013. január 11-én volt lehetősége az érintetteknek. A minimum 1230 jelölt állítására mindössze 5 munkanap állt rendelkezésre.
Botrányosnak és elfogadhatatlannak tartjuk, hogy a meghirdetet választási szabályzaton az Átmeneti Elnökség a „kampány időszak” alatt változtatásokat hajtott végre.
4. Az Átmeneti Elnökség 2012 decemberében visszajelzést küldött a határidőig bejelentkezett tagoknak, de ez nem jelenti azt, hogy szerepelnek a választási névjegyzékben, mivel annak egyéb feltételei is vannak. A jelöltek 2013. január 18.-án egyetlen munkanapon győződhettek meg arról, hogy szerepelnek-e a választói névjegyzékben. A listákat 2013. január 21-ig kellett leadni, a Kamara január 25-ig vállalta a választói névjegyzékről szóló értesítést. Ez a mechanizmus igen is lehetővé teszi, hogy kellő információ hiányában egyes listák elutasításra kerüljenek.
5. Az Átmeneti Elnökség állítása szerint a választások lebonyolítását elejétől végéig közjegyző ellenőrzi. A 24.§ 1. bek. a közjegyző jelenlétét az urna felnyitására korlátozza és nem a választási procedúra lebonyolítására teszi kötelezővé. Kifogásoljuk továbbá, hogy a választáson induló szervezetek semmilyen módon nem ellenőrizhetik a választás folyamatát, a választási bizottságokban kizárólag az ideiglenes elnökség által delegált személyek vehetnek részt.
6. A leadott listáknak arányosnak és kiegyensúlyozottnak kell lenniük. Megítélésünk szerint felelős érdekképviseleti szervezet öt munkanap alatt nem tud érdemi tárgyalásokat folytatni az ágazat más szereplőivel. Technikailag kivitelezhetetlen, hogy tárgyalásokon megszületett listáikat a felelős fórumaikkal megismertessék és elfogadtassák.
Ez a választási eljárás, a szűkre szabott határidők miatt, lehetetlenné teszi a demokratikus eljárások betartását.
Szövetségünk figyelmeztető jelnek tekinti, hogy hasonló észrevételek miatt már számos szervezet sajtóközleményben jelezte a választásokról való távolmaradását (pl. Fiatal Gazdák Szövetsége, Gabonaszövetség)
Ez előre vetheti annak árnyékát, hogy a megalakuló Agrárkamara legitimitása erősen megkérdőjelezhető lesz.
7.A MOSZ fontosnak tartja, hogy az eredeti kamarai elvek érdemben megvalósuljanak, és ezért ismételten kéri, hogy a felelős vidékfejlesztési miniszter vonja vissza az eljárási szabályzat jóváhagyását.
Budapest, 2013. január 23.
MOSZ Sajtóosztály
További információ:
Dr. Máhr András főtitkár helyettes
Tel: 1-312-0525, 30-952-7920
e-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Dr. Filipsz László titkár
Tel: 1-224-7081, 30-999-4240
e-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.