Az Európai Parlament Mezőgazdasági Bizottsága által elfogadott javaslatok a KAP átalakítására. 2013. évi átmeneti támogatások, moduláció

Az Európai Parlament Mezőgazdasági Bizottsága január 23-24-én megszavazta a KAP 2013 utáni szabályairól készült jelentéseket. A jelentéseket az EP plenáris ülésén is el kell fogadni, hogy hivatalosan is az EP tárgyalási álláspontjává váljon. A KAP végső elemeinek meghatározásában az EP-nek együttdöntési joga van a Bizottsággal.

 

 

Főbb eltérések a Bizottság javaslatához képest:

 

-  az EP Mezőgazdasági Bizottsága lehetővé tenné, hogy az új tagállamok – köztük Magyarország is – dönthessenek úgy, hogy 2020-ig alkalmazzák a SAPS rendszert. A Bizottság jelenleg ellenzi ezt az elképzelést.

 

- az I-es pillérből a II. pillérbe a források 15 %-a, míg a II. pillérből az I. pillérbe a források 10 %-a lenne átcsoportosítható.

 

- az juthat közvetlen támogatáshoz, aki 2009-2011 között (bármely évben) támogatást kapott, támogatási jogosultságot aktivált. (Bizottság: 2011)  A tagállam „csökkentő koeficienst” alkalmazhat az alacsonyabb terméshozamú területeken, vagyis ezeken a területeken csökkenthető lenne a támogatási jogosultság értéke.

 

- azon tagállamokban, ahol a közvetlen támogatás nagysága hektáronként nem éri el az EU átlag 70 %-át, a különbség 30 %-al csökkenne. 70 és 80 % között 25 %-kal, 80 % felett pedig 10 %-kal csökkenne. A támogatás hektáronkénti összege egyetlen tagállamban sem lehetne kevesebb, mint az EU átlag 65 %-a. (Ez kb. 175 euró/hektár).

 

- a nemzeti tartalékból támogatási jogosultság juttatható a fiatal gazdálkodóknak és az új belépőknek. A nemzeti tartalék az alacsony összegű támogatási jogosultságok értékének az emelésére is felhasználható lenne (a nemzeti vagy regionális átlag nagyságáig).

 

- Növény diverzifikáció: 10 és 30 hektár között legalább kettő növényt kell termeszteni, egyik vetésterülete sem haladhatja meg a teljes terület 80 %-át. 30 hektár felett legalább három növényt kell termeszteni, egyik növény vetésterülete sem haladhatja meg a terület 75 %-át, a két fő növény együttes területe pedig max. 95 %-a lehet a támogatásra jogosult területnek.

 

- Állandó legelők megőrzése: nemzeti, regionális szinten kell biztosítani, marad a max. 5 %-os eltérés.

 

- Ökológiai fókusz területek: 10 hektár felett kötelező. 3 %-kal indulna (a jogosult területbe az állandó legelők nem számítanak bele), majd 2016-ra 5 %-ra, 2018-ra pedig 7 %-ra nő az aránya. Az ökológiai fókusz területek közé tartozik: ugaron hagyott területek, tájképi elemek, stb.

 

- Termeléshez kötött támogatás: 10-ről 15 %-ra nőne az aránya, fehérje növényekhez kapcsolódóan további 3 százalékpontos emelésre van mód, vagyis az EP javaslata alapján a nemzeti közvetlen támogatási keretösszeg 18 %-a lenne termeléshez köthető.

 

Az új KAP -, a Bizottság és a Tanács képviselőjének a Mezőgazdasági Különbizottsági ülésen elhangzott tájékoztatása alapján - 2014-ben igen nagy valószínűséggel nem kerül bevezetésre, így 2014 átmeneti év lesz. Ez azt jelenti, hogy a közvetlen támogatások a 2013. évi szinten és metódus alapján kerülnek kifizetésre (marad a SAPS 2014-re), a vidékfejlesztési programok meghirdetésében pedig csúszás várható. A vidékfejlesztési források vonatkozásában továbbra sem lehet tudni pontosan mekkora összegre számíthat Magyarország (nem ismert a tagállami forrásfelosztás, az elérhető pénzösszeg nagysága az egyes tagállamokban a jelenlegi időszakban elérhető források 90 – 110 %-a között fog alakulni).

Az egyes vidékfejlesztési intézkedésekhez kapcsolódó nemzeti munkacsoportok felálltak, de a tervezési folyamat még nagyon kezdetleges fázisban van. Ráadásul a vidékfejlesztést be kell illeszteni a Közös Stratégiai Keretrendszerbe is. (A KSK-t nem a VM készíti.) A tagállamok 2014-ben minden valószínűség szerint csak saját felelősségre hirdethetnek meg vidékfejlesztési programokat. A jelenlegi AKG és KAT programokhoz kapcsolódó kifizetések teljesítését a csúszás nem érinti.

 

2013-ban a top-up támogatások megszűnnek, de a Bizottság engedélyével úgynevezett átmeneti nemzeti támogatás folyósítására lesz lehetőség. Kizárólag azon ágazatok esetében engedélyezhetőek az átmeneti nemzeti támogatások, amelyek 2012-ben kiegészítő nemzeti közvetlen kifizetésben részesültek, a támogatás folyósítására a 2012-es kifizetésre vonatkozó feltételekkel megegyező feltételeknek kell vonatkozniuk.

 

A gazdaság által lehívható támogatás nagyságát befolyásolja a 2013. évi moduláció is. A 2013. évi modulációs szabályokban jelentős változás következik be, egy EU-s rendeletmódosítás következtében a közvetlen támogatások 5000 euró feletti részét 2013-ban nem kell 10%-kal csökkenteni. (A 300.000 eurón felüli részre vonatkozó 4%-os csökkentés továbbra is él.) Mivel 2013-ban nagy valószínűséggel átmeneti támogatások folyósítására kerül sor (kvázi top up támogatás), így az EU-s közvetlen és átmeneti támogatásban is részesülő gazdálkodókra a 2012-ben megismert modulációs gyakorlat lesz érvényben. Az EU-s közvetlen és az átmeneti támogatás elvi maximum összegének együttes összegéből kerül levonásra 10, illetve 14%, ez a csökkentés azonban továbbra is elszámolható lesz az elvi maximum és a tényleges kifizetés különbözetére, illetve a meghirdetett, de ki nem fizetett – pl. GOFT top up – jogcímekre. A közvetlen támogatásokat csak a 300.000 euró feletti részt érintő 4%-os csökkentés érintheti, a további csökkentés az átmeneti támogatás terhére kerülhet elszámolásra.

 

Ennek következtében 2013-ban a SAPS támogatás összegének 10 százalékpontos emelésére is mód van, hiszen ezt az emelést nem viszi el a 10%-os moduláció.

 

Budapest, 2013. február 28.

 

Készítette:

Oláh Endre