Az Európai Parlament főbb javaslatai a Közös Agrárpolitika átalakítására vonatkozó Bizottsági rendelet tervezethez
Az Európai Unió 2014-2020 közötti költségvetése még nem került elfogadásra, a kohéziós források mellett a KAP forrásait is jelentős elvonások érhetik, így még számottevő változások is bekövetkezhetnek az eddig megismert feltételekben.
Az Európai Parlament Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Bizottsága az alábbi főbb módosító javaslatokat fogalmazta meg a Bizottság rendelettervezetéhez:
- az aktív gazdálkodó fogalmának meghatározását tagállami hatáskörbe utalná, nevesítené, hogy kik nem kaphatnak támogatást (fuvarozó vállalatok, repülőterek, ingatlanvállalatok, sportpályák, kempingek, bányavállalatok). 2014-től csak az aktív gazdálkodók kaphatnak támogatást!
MOSZ: egyetértünk az alapelvvel, a felsorolt tevékenységet folytatók kizárást támogatjuk.
- 2019-re nem lenne kötelező a támogatási jogosultságok értékének regionális szintű egységesítése, elég lenne közelíteni a jogosultságok értékét egy egységértékhez.
MOSZ: Magyarországot nem érinti, mivel egy régiónak minősül az ország és így - az SPS bevezetésének elmaradása miatt - egységes a támogatási jogosultságok értéke.
- A Bizottság javaslata szerint, azon tagállamokban, ahol az egy hektárra jutó közvetlen támogatás nem éri el az EU-27-ek átlagának 90 %-át, a közvetlen támogatás nagysága a saját támogatási szintjük és az átlagos EU-s támogatottsági szint 90 %-a közti különbség egyharmadával fog emelkedni. 90% és 100% között nincs változás, 100% felett pedig csökken a támogatottsági szint. Az EP azt javasolja, hogy azon tagállamokban, ahol az egy hektárra jutó közvetlen támogatás alacsonyabb az uniós átlag 70%-ánál, ezen átlaghoz képest 30%-kal csökkenthessék az eltérést. Azon tagállamok esetében, amelyek közvetlen támogatásainak szintje az átlag 70%-a és 80%-a közé tehető, az eltérést 25%-kal kell csökkenteni, az átlag 80%-a felett pedig 10%-kal.
MOSZ: Magyarország támogatottsági szintje az EU átlagához közelít, így ez a javaslat érdemi befolyást nem gyakorol ránk.
- Azok, akik mezőgazdasági környezetvédelmi programban vesznek részt, vagy a környezetvédelem érdekében kötelezettségeket vállalnak egy elismert nemzeti tanúsítási eszközben, teljesítik a zöldítés kritériumait.
MOSZ: Támogatjuk a javaslatot, ez tagjaink jelentős részénél az ökológiai fókuszterületek biztosításához kapcsolódó 7%-os kritérium teljesítését is jelentené, így nem lenne szükség pl. területpihentetésre.
- Az I. pillérből a II. pillérbe átcsoportosított összegeket társfinanszírozás nélkül lehessen felhasználni. A zöldítésre el nem költött összegek kerülhessenek átcsoportosításra mezőgazdasági környezetvédelmi intézkedésekre. A hátrányos természeti adottságú területeknek nyújtott támogatással arányosan lehessen növelni a vidékfejlesztésre átcsoportosítható források nagyságát. A II. pillérbe átcsoportosított összegek nagysága (a zöldítés fel nem használt összegeinek átcsoportosítását nem számolva) nem haladhatja meg a nemzeti pénzügyi keret 20%-át. Van olyan javaslat is, ami 25%-ra emelné az átcsoportosítható források arányát.
MOSZ: nem támogatjuk az átcsoportosítást. (A vidékfejlesztési források elosztása terén jelentős nemzeti mozgástér van, ami egyes esetekben a források hozzáférhetőségének meghatározására is kiterjed.) Megfontolandó, hogy a zöldítésre el nem költött összegek az alaptámogatás növeljék. Átcsoportosítás esetén az AKG céljaira kerüljön felhasználásra. A hátrányos természeti adottságú területek támogatásának emelését – a megismert biofizikai indikátorok tükrében – nem támogatjuk.
Az I. pillér 20-25%-ának átcsoportosítási lehetősége ellen tiltakozunk.
- a cappingnél a 250.000-300.000 euró közti sávban az elvonás mértéke 70%-ról 80%-ra nőne.
MOSZ: nem támogatjuk az elvonást, így mértékének az emelését sem.
- ha tagállam az I. pillérben nem támogatja a hátrányos természeti adottságú területeket, akkor ez a maximum 5 százalékpontnyi támogatás legyen átcsoportosítható a II. pilérbe.
MOSZ: nem támogatjuk, ez az összeg inkább az alaptámogatás nagyságát növelje.
- azok kaphassanak támogatási jogosultságot, akik 2009 és 2011 között legalább egy támogatási jogosultságot aktiváltak. (A Bizottság csak 2011-et venné figyelembe.)
MOSZ: a javaslat elfogadható.
- A tagállamok dönthetnek úgy, hogy növelik a zöldítésre (30%) és a hátrányos természeti adottságú területekre (5%) vonatkozó küszöbértéket.
MOSZ: nem támogatjuk a küszöbérték növelését.
- 2014 után a nemzeti tartalék nagysága – tagállami döntéssel – meghaladhatja a 3%-ot.
MOSZ: a maximum 3%-nyi nemzeti tartalékot elégségesnek tartjuk.
- Diverzifikációra vonatkozó előírás módosítása: 5 és 20 hektár szántóterület között elég lenne 2 különböző növényt termeszteni, (egyik területe se lehet kisebb a szántóterület 10%-ánál) 20 hektár szántóterület felett kellene csak 3 növényt termeszteni. (Bizottság: 3 hektár felett 3 növény.) A fő növény területe nem haladhatja meg a terület 70%-át, a két fő növény területe pedig a terület 95%-át. Az 50 hektárnál kisebb gazdaságokra nem vonatkozik ez a kötelezettség, ha támogatásra jogosult területének 80%-át gyepterületek, legelők, vagy állandó kultúrák foglalják el.
MOSZ: a javaslat könnyítést jelent a termelőknek, de további engedményekre van szükség.
- A 7%-os ökológiai jelentőségű terület biztosításának előírása csak a 20 hektár feletti területekre vonatkozzon. A nitrogént megkötő kultúrák területét ide lehessen számítani.
MOSZ:az ökológiai fókusz területek közé kell sorolni további területeket is pl. mezővédő erdősávok.
- Fiatal gazdák esetén 50 hektárra kellene emelni a felső határt.
MOSZ: Támogatjuk.
- a kistermelői támogatási rendszer felső határa 3 hektárról 5 hektárra emelkedne, a támogatási összeg 1000 euróról 1500 euróra nőne. A rendszer bevezetése legyen önkéntes.
MOSZ: a javaslat kis mértékben csökkentheti az alaptámogatást, de hozzájárulhat az árutermelő és nem árutermelő gazdaságok elkülönítéséhez.
Budapest, 2012. november 29.
Oláh Endre