Moduláció miatti támogatáscsökkentés 2012-ben


Magyarország 2012-ben a közvetlen támogatások vonatkozásában eléri a lehetséges támogatottsági szintjének a 90 %-át. (Mint ismert, 2004-ben 25 %-os támogatottsági szintről indultunk, ez évről-évre folyamatosan emelkedett.) A régi tagállamok (EU 15-ök) támogatottsági szintje 2012-ben szintén 90 % -os lesz, mivel a moduláció miatt a közvetlen támogatásaik 5000 euró feletti részből 10 % átcsoportosításra kerül vidékfejlesztési célokra.

 

Ez azt jelenti, hogy Magyarország és a régi tagállamok támogatottsági szintje 2012-ben kiegyenlítődik. (A támogatottsági szint kiegyenlítődése nem jelenti a támogatási összegek kiegyenlítődését.)

 

E miatt a hazai gazdálkodók 2012. évi Európai Uniós közvetlen és ahhoz kapcsolódó nemzeti kiegészítő támogatásai (top-up) meghatározott esetekben csökkentésre kerülhetnek. Ennek módját a SAPS és ahhoz kapcsolódó kiegészítő nemzeti támogatások (top up) igénybevételének feltételeit meghatározó 32/2012. (IV.2.) VM rendelet tartalmazza. A csökkentésre – a rendeletben meghatározott módszertan alapján - a kapott támogatás típusától (EU-s közvetlen, illetve kiegészítő nemzeti támogatás), valamint a támogatás összegétől függően különböző módon kerülhet sor.

 

EU-s közvetlen támogatás: a SAPS támogatás, az elkülönített támogatások (cukor, zöldség, gyümölcs, bogyós-gyümölcs), a különleges támogatások (tej, rizs), a szerkezetátalakítási támogatások (dohány, zöldség-gyümölcs, kérődző) és a biztosítási díjtámogatás (EMGA-ból finanszírozott része).

 

Kiegészítő nemzeti (top up) támogatás I. (meghirdetett és várhatóan támogatás kifizetéssel érintett jogcímek): hízottbikatartás támogatása, tejtámogatás, anyatehéntartás támogatása, extenzifikációs szarvasmarha támogatás, anyajuhtartás támogatása, kedvezőtlen adottságú területeken nyújtandó anyajuh-támogatás, Burley és Virginia dohány termelésének a támogatása, héjas gyümölcsűek termesztésének a támogatása.

 

Kiegészítő nemzeti (top up) támogatás II. (Európai Bizottság által jóváhagyott, de kifizetéssel nem érintett jogcímek): GOFR top up, rizstermesztés termeléstől elválasztott támogatása, anyatehéntartás termeléstől elválasztott támogatása.

 

Támogatáscsökkentés különböző esetei:

 

1.    Ha a gazdálkodó 5000 eurónál kevesebb támogatást kap

 

Abban az esetben, ha a gazdálkodó 5000 euró alatti támogatásban (EU-s közvetlen támogatás és top-up támogatás) részesül, nem csökken a neki járó támogatás.

  

2.    A gazdálkodó 300.000 eurónál több EU –s közvetlen támogatásban részesül

 

Ha a gazdálkodó 300.000 euró feletti összegben kap EU-s közvetlen támogatást, az EU-s közvetlen támogatás 300.000 euró feletti része 4 %-kal csökken. (Példa: egy gazdálkodó 350.000 euró SAPS támogatást és 50.000 euró különleges tejtámogatást kap. Az összes EU-s közvetlen támogatása 400.000 euró, a 300.000 euró feletti rész, vagyis 100.000 euró után 4 %, azaz 4000 euró elvonásra kerül. Így 396.000 euró támogatáshoz jut.)

 

Ez az elvonás az EU-s közvetlen támogatásokat – elsődlegesen a SAPS támogatást - érinti.

 

Ha a gazdálkodó által kapott EU-s közvetlen támogatás összege nem éri el a 300.000 eurót, akkor nem csökken az EU-s közvetlen támogatása.

 

 3.   Ha a gazdálkodó együttesen 5000 eurónál több EU-s közvetlen és  kiegészítő nemzeti (top up) támogatásra jogosult

 

Ha 5000 eurónál több támogatásra jogosult a gazdálkodó és nem csak EU-s közvetlen támogatásban, hanem top-up támogatásban is részesül, némileg bonyolultabb módon kerül megállapításra a csökkentés mértéke.

 

Ez esetben a gazdálkodónak járó EU-s közvetlen támogatás és kiegészítő nemzeti (top-up) támogatás I-II. együttes összege lesz a csökkenés alapja. (Csak az 5000 euró feletti rész kerül csökkentésre.) A támogatáscsökkentés alapjának meghatározásakor azonban nem a gazdálkodónak tényleges kifizetett top-up értéke, hanem az Európai Bizottság által jóváhagyott, maximálisan kifizethető, elvi top-up összege kerül figyelembe vételre. (Több olyan jogcím van, amit a Bizottság engedélyezett, de kifizetés nem történik rá - pl. GOFR top up -, vagy az engedélyezettnél alacsonyabb összegű top-up kerül folyósításra - pl. tej top up.)

Az így meghatározott, a gazdálkodó által igényelt EU-s közvetlen támogatás és az általa igényelhető top up jogcímekre elviekben kifizethető maximális összegű top-up együttes összege kerül csökkentésre. Az 5000 és 300.000 euró közötti részből 10 % elvonás lesz, a 300.000 euró feletti részből pedig 14%. (Mivel az EU-s közvetlen támogatás 300.000 euró feletti részének 4%-a mindenképp elvonásra kerül, az EU-s közvetlen és nemzet kiegészítő támogatás együttes összegét érintő 14%-os elvonást ezzel korrigálni kell, hogy ne legyen kétszeres elvonás.)

 

Az így megállapított (10 illetve 14%-nyi) elvonandó összeg kizárólag a kiegészítő nemzeti támogatások (top up) terhére kerül elszámolásra.

 


 

Ez az elvonás azonban az esetek döntő többségében nem jár valódi támogatáscsökkentéssel. Ennek az az oka, hogy a csökkentés egyrészt olyan támogatási jogcímek terhére kerül elszámolásra (amennyiben a gazdálkodó rendelkezik történelmi bázissal az adott jogcím vonatkozásában), amire tényleges kifizetés nem történik, de a csökkentés alapjául felhasználható (pl. GOFR top-up, rizstermelés termeléstől elválasztott támogatása, anyatehéntartás termeléstől elválasztott támogatása), másrészt pedig az elvi  - vagyis a Bizottság által maximálisan engedélyezett- és a ténylegesen kifizetett top-up különbségére is elszámolható a csökkentés (pl. tej top up).

 

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a gazdálkodók túlnyomó többsége kizárólag a 300.000 eurót meghaladó EU-s közvetlen támogatásainak a 4 %-át fogja elveszíteni. (Ez az EU-s előírás már évek óta ismert, a MOSZ is számos alkalommal hívta fel rá a figyelmet.)

  

A MOSZ számításai szerint a - 10 illetve 14 %-os elvonás alapján kalkulált - csökkentés nagy valószínűséggel csak ott okoz tényleges támogatásvesztést, ahol a termelő nem rendelkezik olyan meghirdetett, de támogatás kifizetéssel nem érintett történelmi bázisjogosultságokkal (pl. GOFR top up), amelyek terhére  elszámolható a csökkentés, nagy összegű elkülönítette támogatást kap,  illetve olyan top up támogatást kap ahol az elvi maximum és a tényleges kifizetés között nincs jelentős különbség.

 

Támogatásvesztés következhet be például abban az esetben, ha a termelő:

 

-         nem, vagy alig rendelkezik GOFR top-up bázissal, de nagy összegű EU-s közvetlen és nemzeti top up támogatásban részesül,

-         nagy összegű elkülönített cukor, zöldség gyümölcs támogatást kap, vagy dohány, zöldség-gyümölcs szerkezetátalakítási támogatást vesz igénybe és e mellett top-up támogatást is kap,

-         gyepterületéhez képest elenyésző nagyságú szántóval - és GOFR top-up bázissal - rendelkezik, de jelentős összegű top-up támogatást (pl. juh, hízott bika támogatás) vesz igénybe.

 

Ahhoz, hogy a gazdálkodó legalább a csökkentés nagyságrendjét saját maga meg tudja állapítani, ismerni kell a pontos támogatási összegeket, valamint a kiegészítő nemzeti támogatások Bizottság által meghatározott elvi maximumát is, euróban és forintban.

A MOSZ kezdeményezte, hogy ezen adatokat euróban már most tegyék közzé.

Ezek elérhetősége után további tájékoztatást nyújtunk a támogatás csökkentés kiszámításával kapcsolatban.

 

A konkrét támogatáscsökkentést mind az EU-s közvetlen, mind a nemzeti kiegészítő támogatásokat érintően az MVH fogja megállapítani az egységes kérelemben benyújtott adatok alapján.

 

Megjegyzés: 2013-ban (mivel top up már nem adható), az uniós közvetlen támogatások 5000 euró felett 10%-kal, 300.000 euró felett (a 300.000 euró feletti rész vonatkozásában) 14%-kal csökkennek, miközben a SAPS támogatási alap mintegy 10 százalékponttal nő.

 

Budapest, 2012. április 17.

 

Oláh Endre