Alkalmazkodás a 2013. utáni Közös Agrárpolitikához

A MOSZ Hírlevél 2011. november 11-i számában részletesen bemutatásra kerültek az Európai Bizottságnak a Közös Agrárpolitika átalakítására vonatkozó javaslatai.

Az ott bemutatott alapelvekben, támogatás felosztási módban, igénybevételi feltételekben, stb. az elmúlt időszakban nem történt változás. Ugyanakkor számos, tavaly év végén még fennálló értelmezésbeli kérdés tisztázódott, valamint megjelentek az első – a jelenlegi tervezetben szereplő feltételek alapján kalkulált -  hatásvizsgálatok is a KAP reform hazai mezőgazdaságra gyakorolt lehetséges hatásairól. A következőkben néhány meghatározó, a gazdaságok jövőbeli döntéseire is kihatással bíró, alkalmazkodást igénylő elem kerül bemutatásra.

 

Támogatási jogosultságok

A 2014-től életbe lépő támogatási rendszerben (úgynevezett Alaptámogatási rendszerben) a támogatáshoz az igénylőnek  támogatási jogosultsággal kell rendelkeznie.

Támogatási jogosultságot alapesetben az a termelő kaphat, aki 2011-ben SAPS területalapú támogatást igényelt. Az a mezőgazdasági termelő, aki 2011-ben nem igényelt területalapú támogatást, csak abban az esetben kaphat támogatási jogosultságot, ha kizárólag olyan földterülettel rendelkezett, amelyet 2003. június 30-án nem tartottak jó mezőgazdasági állapotban. (További értelmezést igényel, hogy a terület támogatásból való kizárásának mikor kellett fennállnia.)

 

A jogosultságok száma megegyezik a 2014. május 15-ig bejelentett, jogosult hektárok számával.

Az új támogatási jogosultságok forgalomképesek lesznek, de csak „aktív gazdálkodók”-ra lesznek átruházhatóak. (Az aktív gazdálkodó fogalmának jelenlegi meghatározását számos tagállam bírálja, valószínűsíthető, hogy csak a későbbiekben kerül véglegesen letisztázásra, hogy mit ért alatta a Bizottság.)

 

A fentiek alapján azon termelők, akik 2011-ben nem igényeltek SAPS támogatást, alapesetben nem juthatnak támogatási jogosultsághoz, illetve csak a nemzeti tartalékból igényelhetnek jogosultságot.  Ez azt jelenti, ha valaki 2011-ben akár csak egy hektár után is igényelt és kapott SAPS támogatást és 2014-ben például 100 ha területtel jelentkezik be az MVH-hoz, 100 hektár után jut támogatási jogosultsághoz.

Ugyanakkor, ha valaki 2014-ben 100 hektár területtel jelentkezik be az MVH-hoz, de 2011-ben nem igényelt SAPS támogatást, nem jogosult a  támogatásra.  (A nemzeti tartalékból való igénylés feltételei, korlátai még nem ismertek.)

 

Ebből fakadóan azon termelők számára, akik 2011-ben SAPS támogatást igényeltek, a 2014. év alapvető fontosságú lesz, mivel ekkor kerül meghatározásra a támogatási jogosultságok száma. Ha 2014. után csökken a gazdaság területe, a kivitt terület után járó támogatási jogosultság a gazdálkodónál marad, amit azonban csak ugyanakkora területtel lehet aktiválni: pl új területet vásárolhat vagy bérelhet, de el is adhatja a jogosultságot.

 

Felhívjuk a figyelmet, hogy a fenti szabályok alapján azok az új (például 2011. második felében, 2012-ben alapított) cégek, amelyek 2011-ben nem igényeltek SAPS támogatást, a jelenlegi feltételek alapján 2014-ben nem jutnak automatikusan támogatási jogosultsághoz. Ezt a társaság alapításoknál, cégátalakításoknál -  különösen amennyiben nem jogutód cégről van szó -  mindenképpen érdemes figyelembe venni és mérlegelni.

 

A támogatások korlátozása (capping)

 

A jelenlegi tervezet szerint 2014-től a közvetlen támogatások felső határa gyakorlatilag 300 ezer € lesz, mivel a 300 ezer € feletti részt teljes egészében elvonásra kerül. 150 ezer € felett az elvonás részleges lesz. (A tervezett elvonási mértékekről részletes tájékoztatást adtunk  a Hírlevél 2011. november 10.-i számában).

 

A támogatás-elvonás alapját képező összeget (vagyis a gazdálkodó által igénybe vett közvetlen támogatások összegét) csökkenteni lehet a támogatást igénybe vevő által kifizetett munkabérrel, annak járulékaival, valamint a foglalkoztatást terhelő adókkal. Ezért ügyelni kell arra, hogy a dolgozókat az a cég alkalmazza, illetve a béreket és a közterheket az a cég fizesse ki, amelyiknél a földbérleti szerződések vannak, illetve lesznek.

A támogatás elvonás alapját képző összegbe nem számít bele az u.n. „zöld komponens”.

A Bizottság javaslata kiemeli: „A tagállamok gondoskodnak arról, hogy ne kapjanak kifizetést azok a mezőgazdasági termelők, akikről kiderül, hogy bizottsági javaslat közzétételi időpontjától - 2011. október 12. után - mesterségesen olyan feltételeket teremtettek, amelyek lehetőséget teremtenek a capping  hatásainak elkerülésére.”

A Bizottsági javaslat nem határozza meg a mesterséges feltételeket, ugyanakkor az október 12-én közzétett verziót megelőző – nem hivatalos - tervezet nevesítette, hogy mit ért mesterséges feltétel alatt. Ezek:

-         a mezőgazdasági termelési egységek, jogi személyek felosztása,

-         a gazdaság bizonyos elemeinek mesterséges transzferálása a gazdasághoz kapcsolódó személyhez.

Ez alapján, vagyis figyelembe véve a nem hivatalos tervezet meghatározását, ha a termelő most osztja fel a gazdaságát annak érdekében, hogy elkerülje a capping hatásait, az mesterséges feltételnek minősül. Ugyanakkor, ha a foglalkoztatotti létszámot módosítja - az nem minősül mesterséges feltételnek. A capping alapjául szolgáló összeget az előző évben megfizetett bér és bérterhekkel lehet csökkenteni, vagyis a foglalkoztatotti létszám 2014. utáni csökkentése sem minősül mesterséges feltételnek.

 

A MOSZ már 2011. augusztus végén – vagyis jóval az október 12-i határidő előtt felhívta tagjai figyelmét a capping várható szabályozási előírásaira, lehetővé téve, hogy ahol erre szükség van, még időben végrehajthassák a szükséges átalakításokat.

 

Az AKI számításai szerint a capping elsősorban az 1470 hektárnál nagyobb területen, kizárólag szántóföldi növénytermesztéssel foglalkozó gazdaságokat érintené. Az érintett gazdaságok száma körülbelül 180, az elvonandó összeg 10,6 millió eurót (kb. 3 milliárd forintot) tenne ki.

 

Zöld komponens

A támogatás igénybevételének alapjául szolgáló három feltétel közül a diverzifikációra (3 hektár szántóterület felett legalább 3 növényi kultúra termelése) és az ökológiai célterületekre (legalább 7 %-nyi ökológiai jelentőségű terület) vonatkozó előírásokat a tagállamok számottevő hányada bírálja. Nem kizárt, hogy a tervezetben szereplő mértékek módosításra kerülnek.

 

A diverzifikációra vonatkozó előírások Magyarországon közel 35 000 gazdaságot érintenek, míg a 7 %-os ökológiai célterület biztosításának előírása 102 ezer gazdaságot érint és akár 300 ezer hektár termőterület kivonásával is járhat.

 

Az állandó gyepterületek megőrzésére vonatkozó feltétel üzemi szinten problémát jelenthet: ha egy gazdálkodó elveszíti az általa bérelt gyepet és nem tud helyette újat bérelni, csak úgy tudná tartani a szántó-legelő arányt, ha csökkentené a szántó területét.

Az állandó gyepterület referenciaterülete – a jelenlegi elképzelések alapján – a 2014-ben bejelentett állandó gyepterület nagysága lesz, tehát ezen területek nagyságának változtatásával kialakítható az optimális – hosszú távon is fenntartható – üzemi arány. (Van olyan tagállami javaslat, amely országos és nem üzemi szinten írná elő az állandó gyepterületek arányának megőrzését. Ez lényegesen rugalmasabb feltétel lenne.)

 

Támogatások lehetséges összege

Az AKI kalkuláció alapján az alaptámogatás összege 143 euró/ha körül alakulhat. Ez még jelentősen változhat az EU 2014.-2020. közötti időszakra vonatkozó költségvetésének függvényében, valamint függ attól is, hogy Magyarország milyen mértékben él a kötelező és szabadon választható támogatási elemekkel. (Ilyen például a termeléshez kötött, a fiatal gazdálkodók, a természeti hátrányokkal küzdő területek támogatása.)

A zöld komponens lehetséges összege: 80 euró/ha. (Az összeg attól is függ, hogy hányan élnek a kistermelői átalánytámogatási rendszerrel.)

 

Felhívjuk tagjaink figyelmét, hogy a fentiekben részletezett előírások a Bizottság  jelenlegi, legfrissebb tervezete alapján kerültek bemutatásra, azok a jövőben részben a tagállamok, részben európai uniós intézmények (Tanács, Parlament) hatására még jelentősen módosulhatnak.

 

Budapest, 2012. február 20.

 

Készítette: Oláh Endre